contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    גרמניה שוקלת להקפיא את שכר הדירה בפעם השנייה

    תאריך 28/12/2023

    יואל

    בשנת 2019 הוכרזה הצעה להקפאה של מחירי שכר הדירה בברלין על ידי הממשלה. רבים סברו כי החוק לא יעבור כלל, אך לבסוף הוא נכנס באופן רשמי בפברואר 2020 כחודשיים לפני פרוץ מגיפת הקורונה. על פי החוק בעלי דירות בברלין יוכלו להעלות את שכר הדירה באחוז מזערי ביותר על מנת לאפשר דיור נוח לצעירים ומבוגרים. בנוסף לכך בעלי הדירות אינם יכולים לשפץ את הדירות הקיימות שלהם אלא אם כן ערך הנכס לא יחצה את שיעור האירו למ"ר. שוכרי הדירות בברלין שמהווים לחלק נכבד מתושבי העיר שמחו על המהלך וקיוו כי כעת יוקר המחיה במדינה יתייצב ויגיע לרמה סבירה והוגנת. אך לצערם של כל השוכרים החוק לא האריך ימים.

    באפריל 2021 החוק בוטל על ידי הממשלה והוביל לעלייה מיידית בשכר הדירה שתפס את כל השוכרים בהפתעה. שוכרים ששילמו כ-350 אירו עבור דירה, נאלצו בין לילה לשלם כ-600 אירו עבור הדירה ללא הכנה מוקדמת. השוכרים טענו כי גם בשנה ובה החוק היה בתוקף, בעלי הדירות שלא היה באפשרותם להעלות את שכר הדירה הכניסו סעיפי צללים לחוזי השכירות שיופעלו כאשר החוק יבוטל. כעת כשנתיים לאחר ביטול החוק הממשלה הגרמנית מעוניינת להחזיר אותו לתוקף והפעם לתקופה של שלוש שנים ולגרמניה כולה.

    הצעה חדשה

    מפלגת השלטון הסוציאל דמוקרטית (SPD) ובראשה קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיעו לאחרונה על הרצון להכניס לתוקף את הקפאת שכר הדירה לתקופה של שלוש שנים, פרט לאזורים בעלי ביקוש גבוה במיוחד ובהם תהייה האפשרות להעלות את שכר הדירה ב-6% לכל היותר. המפלגה מעוניינת לחוקק את החוק בשל עליית חסרת תקדים במחירי הדיור במדינה ודחיקתם של הצעירים והקשישים אל השוליים. גרמניה מתמודדת כיום עם אינפלציה של למעלה מ-6% שגבוהה מהשיעור הממוצע בגוש האירו, וכלכלנים רבים מכנים את כלכלת גרמניה ככלכלת האדם החולה (Sick Man Economy).

    טרום ליוזמה להחזיר את החוק להקפאת שכר הדירה, ביכולתם של בעלי הדירות כיום להעלות את שכר הדירה ב-20% במשך שלוש שנים, פרט לאזורים בעלי שוק דיור צפוף ובו ניתן להעלות את שכר הדירה ב-15%. החוק החדש אמור להקפיא את שכר הדירה בכל רחבי גרמניה בשונה מהחוק הקודם שהתייחס לברלין בלבד. עדיין אינם פרטים ממשיים מתי החוק יועבר לאישור והאם בכלל יעבור אישור, אך על פי הלך הרוח הגרמני נדמה כי אם החוק אכן יאושר, יקח לו מספר שנים כדי להכנס לתוקף באופן רשמי.

    גרמניה סובלת מכלכלה רעועה ומהיצע דיור נמוך ביותר עוד לפני פלישת רוסיה לאוקראינה שהביאה למשבר אנרגיה ולפליטים רבים שמילאו את גרמניה. נכון לשנת 2023 ישנו מחסור של למעלה מ-700 אלף דירות עבור התושבים המקומיים והן עבור הפליטים הרבים. משבר האנרגיה גם הוא פגע בכלכלת גרמניה והביא לעלייה ביוקר המחייה ולדחיקתם של צעירים רבים מחוץ לעיר.

    כישלון החוק הקודם

    בשנת 2014 פרצה לראשונה מחאת המילקי בישראל כאשר ישראלי המתגורר בגרמניה העלה פוסט לפייסבוק ובו הוא מראה כי מעדן המילקי הישראלי נמכר בעלות של 79 אגורות בברלין, בשונה מישראל ובו הוא עולה כמעט שלושה שקלים. מחאת המילקי הובילה ישראלים רבים להעתיק את מקום מגוריהם מישראל לברלין שהתגוררו בה במשך שנים. כיום, רבים מהם טוענים כי יוקר המחייה בדרך המהירה להדביק את יוקר המחיה בישראל וכי הם שוקלים לחזור להתגורר בישראל.

    ברלין הייתה ידועה במשך שנים כעיר בוהמה עם אמנים רבים המתגוררים בה ומשרים בה אווירה של חופש וחדשנות. אך העלייה החדה בשכר הדירה החל לאט לאט לכרסם בכיסם של הצעירים והאמנים ורבים מהם עזבו את ברלין לערים הסמוכות. כאשר החוק הראשון להקפאת שכר הדירה לחמש שנים נכנס לפועל, הממשלה סברה כי זה יצנן את שוק השכירות בברלין ויאפשר למשפחות צעירות ומבוגרים דיור הוגן.

    החוק אכן הקפיא את שכר הדירה בברלין, אך לא את הערים הסמוכות. ומיד עם חקיקת החוק נרשמה עלייה מטאורית בשכר הדירה בערים כמו לייפציג ודרזדן. משפחות צעירות שהעתיקו את מקום מגוריהם לערים הללו לאור העלייה בשכר הדירה בברלין, מצאו את עצמם גרים בפריפריה ומשלמים סכומי עתק.

    בעלי הדירות בברלין זעמו על החוק בטענה כי הם אינם יכולים לשפץ את הכנסים שברשותם וכי החוק יוביל אך ורק לצמצום ההיצע ולפגיעה בכלכלה. התחזית של בעלי הדירות לא הייתה יכולה להיות כתובה יותר נכון. הדירות הישנות נותרו באותו המצב ללא שיפוץ המבנה, וכמות הדירות בעיר צומצה משמעותית. חברות נדלן ויזמים בלמו את פועלם בעיר ודירות רבות נשארו ריקות ללא שוכרים מאחר ובעלי הדירה רצו לחכות לביטול החוק.

    למרות שהחוק הקודם הוכח ככישלון חרוץ, הממשלה מעוניינת לחוקק אותו שוב אך הפעם להחזירו לתקופה קצרה יותר של שלוש שנים ולהרחיבו לכל המדינה. הצעד שאמור לצנן את שוק הדיור הפרוע בגרמניה ולאפשר דיור נוח לצעירים ומבוגרים עדיין רחוק מלהכנס לתוקף, אך לא ברור מדוע הממשלה מעוניינת להחזיר לתוקף חוק שכבר נכשל פעם אחת. האם החוק יכנס לתוקף גם הפעם? כל מה שנותר הוא לחכות בסבלנות ולראות לאן הממשלה המקומית חותרת.

    כתיבת תגובה

    banner