contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    פורטוגל מבטלת את ויזת הזהב ומהדקת את שוק הנדלן

    תאריך 20/07/2023

    יואל

    ב-16 לפברואר הודיע ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קוסטה על כך שהממשלה עומדת לשים קץ למבול ויזות הזהב שפקד את המדינה. החל משנת 2012 בה הממשלה הפורטוגלית הנפיקה את ויזת הזהב, המדינה ראתה אלפי משקיעים ואנשי עסקים אשר השקיעו ברכישת נדל"ן במדינה על מנת לקבל את האישור להתגורר במדינה ולאחר מכן להיות זכאים לקבלת אזרחות. אך לאור שוק הנדל"ן הדועך במדינה, הוחלט לבטל את ויזהב הזהב והצפי הוא שבחודש יולי יפסקו כל הבקשות הקיימות.

    ההודעה על ביטול ויזת הזהב אמנם לא נראתה כפתאומית מאחר ופורטוגל סובלת בשנים האחרונות מבועת נדל"ן שגדלה מרגע לרגע ומאיימת להתפוצץ, כך שההליך הינו טבעי והגיוני ביותר על מנת למנוע משוק הנדל"ן להתרסק טוטאלית. החוק אמנם אומר כי אלו אשר נמצאים כבר בתהליך קבלת ויזת הזהב יהיו זכאים לקבלתה, אך כל פניות חדשות החל מאמצע השנה תעננה בשלילה. זאת כדי לצנן את שוק הנדל"ן המקומי שנראה כי הולך למקום עגום ביותר.

    בשנים האחרונות פורטוגל הייתה לגן עדן עבור זרים שהגרו אליה בעקבות מחייה זולה במיוחד ואורח חיים נוח למדי. עיקר ההגירה הייתה נוודים דיגיטלים שאינם תלויים במיקומם הפיזי על מנת לעבוד, וכך פורטוגל קיבלה אליה כמות נכבדת של תושבים חדשים שהביאו בסופו של דבר לעלייה חדה במחירי הנדל"ן וביוקר המחיה במדינה. מרבית המשקיעים הזרים בחרו להשקיע ברכישה של נדל"ן במדינה על מנת להשכיר נכסים לטווח קצר עבור מיליוני התיירים שהמדינה מקבלת מדי שנה, ולא באפשרות השנייה לקבלת ויזת זהב שהיא השקעה בחשבון השקעות פורטוגלי או ביצירה של לפחות 10 מקומות עבודה עבור תושבים מקומיים.

    ראש הממשלה גיבה את החלטתו לבטל את ויזת הזהב בכך שהמשקיעים הזרים כלל אינם מעוניינים ליצור מקומות עבודה ולפתח את המדינה, אלא להרוויח סכומי כסף נאים ולנצל את הקרקע הנוחה לכך. מתוך כלל המשקיעים כעשרות מקרים בודדים היו אלו אשר שהשקיעו בכלכלה המקומית וייצרו מקומות עבודה, בעוד הרוב בחרו בקנייה של נכסים והשכרתם בעלות גבוהה.

    למען האמת, העלות נהייתה כל כך גבוהה שהאזרחים הפורטוגלים טוענים כי רובם אינם מצליחים לסגור את החודש מאחר והמחירים עולים מיום ליום, ומשכורתם שנחשבת לאחת הנמוכות במערב אירופה נשארת זהה. המקומיים שגרים בערים מרכזיות כמו ליסבון ופורטו טוענים כי מחירי השכירות נהיו לא הגיוניים וכי אין באפשרותו של אדם אשר מרוויח משכורת ממוצעת לשכור דירה ולחיות בכבוד. בפרברי ליסבון ניתן לראות תופעה קשה במיוחד של בניית בתים מאולתרים ולא חוקיים ובהם מתגוררים אנשים שאינם מצליחים לשכור דירה מכובדת. במרכזי הערים ניתן אף לראות אנשים שעובדים במקצועות מכובדים כמו עובדים סוציאלים, ואחים רפואיים שחוששים בכל חודש מכך ששכר הדירה שלהם יעלה וינגס עוד פעם במשכורתם.

    מלבד ביטול ויזת הזהב, הוכרזו הגבלות נוספות על כך שזרים שבבעלותם נכסים במדינה יהיו מחויבים להראות אישור כי הם מתגוררים בהם באופן קבוע, או שהם משכירים אותם לטווח ארוך ולא לטווח קצר. זאת במטרה לאפשר שוב דיור בר השגה לתושבים המקומיים. כך שאם חשבתם לרכוש נכס ולהשכיר אותו דרך פלטפורמות כמו Airbnb ו-Booking.Com, פורטוגל היא כבר לא היעד המתאים לכך. אמנם השכרה לטווח קצר אינה אסורה בחוק ולא עומדת להאסר, אך היא תהיינה תחת הגבלות מחמירות ביותר שלא יאפשרו להרוויח רווחים נאים כמו בשנים עברו.

    מה העתיד צופן לפורטוגל? נראה כי המדינה מנסה בכל כוחה להנצל מבועת הנדל"ן שאופפת אותה כבר כמה שנים. ההחלטה להנפיק את ויזת הזהב בשנת 2012 נתפסת כטעות אסטרטגית שביצעה המדינה במאמץ לפתח את הכלכלה המקומית שלה, שבסופו של דבר הובילה לעלייה דרסטית ביוקר המחיה. זרים כבר אינם ששים לעבור לערים כמו ליסבון ופורטו מאחר ומכירי השכירות בה מגיעים לרמה של כל עיר אירופאית אחרת, וישנו ניחוח של אנטגוניזם באוויר כלפי זרים שלכאורה הגרו בהמוניהם למדינה ופגעו בכיסם של המקומיים. כך שאם אתם חפצים להשקיע בנדל"ן במדינה שמאפשרת תוכנית תושבות נוחה, עדיף שתפנו אל מדינות כמו ספרד, קפריסין או מונטנגרו.

    כתיבת תגובה

    banner