contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    שוויץ נשארת חסינה לאינפלציה העולמית

    תאריך 07/12/2023

    יואל

    אם צריך להגדיר במילה אחת את הכלכלה העולמית בשנים האחרונות, ככל הנראה המילה שנבחר תהיה "אינפלציה". החל משנת 2021 כשנה לאחר מגפת הקורונה החלה עלייה באינפלציה ברחבי העולם כאשר במדינות רבות אף נרשמו אחוזי דו ספרתיים שפגעו קשות בכלכלה והשפיעו רבות על יוקר המחייה של כלל האזרחים. אולם כאשר מרבית המדינות אולצו להתרגל למציאות החדשה, הייתה מדינה אחת באירופה שנראה כי האינפלציה לא השפיע עליה כלל, וזוהי שוויץ.

    שוויץ הממוקמת במרכז אירופה היא אחת מהמדינות העשירות ביותר בעולם כאשר התמ"ג הלאומי שלה נמצא במקום ב-20 בעולם. בנוסף לכך, היא ממוקמת במקום הראשון במדד הפיתוח האנושי בעולם והשוויצרים באופן כללי נהנים מאיכות חיים גבוהה במיוחד. מסקר מהיר שבוצע ברחובות שוויץ נשאלו אזרחים רגילים האם האינפלציה העולמית השפיע עליהם, וכמעט כולם ענו פה אחד שאיכות החיים שלהם לא השתנה כלל.

    בשנת 2022 האינפלציה בשוויץ הגיעה לשיא שלא נראה כמותו ב-29 שנים שחלפו. על כמה עמדה האינפלציה אתם שואלים? כ-3.5% בלבד. במונחים שוויצרים זהו אמנם מספר גבוה במיוחד, אך הוא אבסורדי ביחס לאחוזי האינפלציה בארצות הברית ובהאיחוד האירופאי. במאי של שנת 2023 האינפלציה בשוויץ ירדה ל-2.2% וצפויה להמשיך לרדת בשנה הבאה. כששאר מדינות העולם נמצאות אובדות עצות במלחמה מול האינפלציה, שוויץ בדומה למלחמת העולם השנייה פשוט עוקפת מסביב.

    אז מהו הסוד השוויצרי? כיצד מדינה קטנטנה במרכז אירופה מצליחה לטוס מתחת לרדאר ולהשאר חסינה באחד מגלי האינפלציה הקשים ביותר שידע העולם בשנים האחרונות? יש לכך מספר תשובות וננסה להאיר זרקור על חלקן.

    מטבע מקומי חזק

    שוויץ אינה חלק מהאיחוד האירופאי והמטבע המקומי שלה הוא הפרנק השוויצרי. הפרנק שומר על יציבות איתנה במהלך השנים ואף מתחזק בהשוואה לאירו שנחלש בזמן האחרון. מטבע זר מקשה לעיתים על ייצוא, אך מרבית המוצרים שאותם שוויץ מייצא לחול הם תרופות ושעונים. מוצרים שמחירם כמעט ואינו מושפע מתנודות בשוק העולמי. סוחרים רבים שמנהלים קשרים כלכליים ממירים לרוב את האירו למטבע המקומי ובכך הפרנק ממשיך להיות חזק. בנוסף לכך, הפרנק מגובה על ידי רזרבות כמו מטילי זהב ונכסים פיננסים.

    שוויץ אינה נסמכת על אספקת גז

    אחד הגורמים שהאיצו את האינפלציה העולמית הוא משבר האנרגיה שנגמרם כתוצאה מפלישת רוסיה לאוקראינה. רוסיה הפסיקה לספק גז למדינות רבות, ואלו נאלצו לפנות למקורות אחרים שהיו יקרים יותר. כתוצאה מכך, מחירי החשמל והאנרגיה באופן כללי זינקו ברחבי העולם כאשר את העלייה תלולה ביותר התרחשה באיטליה ובה מחיר האנרגיה והחשמל עלה בלמעלה מ-60%.

    שוויץ בשונה ממדינות אירופאיות אחרות אינה נסמכת על אספקת גז ואנרגיה ממדינות זרות. שוויץ מייצרת את מרבית החשמל והאנרגיה שלה באמצעות ה-Hydropwer או אנרגיית מים בעברית. האגמים ומקורות המים שלה מאפשרים לה לייצר חשמל בקלות ולא מאלצת אותה להסתמך על אספקה של גז מרוסיה. בנוסף לכך למרות ששוויץ נחשבת למדינה ליברלית ביותר, ישנה רגולציה כבדה מאוד שמונעת מהעלאה של מחירי החשמל בצורה הדומה למדינות אירופאיות אחרות כמו גרמניה. מחיר החשמל אמנם התייקר בשוויץ, אך באחוז מזערי ביחס לשאר העולם.

    על כך ניתן להרחיב עוד כי כ-30% מהשירותים בשוויץ נמצאים תחת רגולציה של המדינה. כלומר האזרחים השוויצרים מוציאים פחות מהשכר שלהם על אוכל, חשמל ושירותים נוספים בשונה ממדינות אחרות. כך שלמרות שג'נבה וציריך נמצאות בעשיריה הראשונה של הערים היקרות ביותר בעולם, האזרחים שמתגוררים בה מוציאים פחות באופן יחסי ממדינות אחרות. חשוב גם לציין כי מרבית האנשים שמתגוררים בשוויץ הינם אנשים עמידים ביותר והשכר השנתי שלהם גבוה משמעותית ממדינות מפותחות אחרות.

    ייצור עצמי של מוצרי בסיס

    כאשר מדינות רבות בעולם מייבאות חלב ולחם, שוויץ מייצרת את המוצרים האלו בעצמה. כדי לדרבן את השוויצרים לקנות תוצרת שוויץ, היא מטילה מס כבד על מוצרים שהאזרחים מייבאים ממדינות סמוכות. האזרחים השוויצרים באופן כמעט שבועי נוסעים למדינות הגובלות בה ומבצעות שם קניות למהלך כל השבוע. אך עם חזרתם למדינה הם נאלצים לשלם מס ואף מוגבלים בכמות המוצרים אותם הם יכולים לייבא למדינה. שוויץ מטילה מס בשיעור של 40% על פירות וירקות שנקנו מחוץ לגבולותיה במידה ויש להם חלופה מקומית. כך שלמרות הייבוא הרב של האזרחים, רבים רוכשים מוצרי בסיס במדינה ומחזקים את כלכלתה.

    שקלול אינפלציה שונה

    אינפלציה משוקללת לפי מדד המחירים לצרכן (CPI) כאשר ישנו סל שמאגד בתוכו מספר מוצרים ושירותים שמחירם מצביע על אחוז האינפלציה במדינה. בשוויץ רוב השירותים והמוצרים שמרכיבים את הסל בדרך כלל מהווים לחלק מינורי מהכלכלה המקומית כאשר שירותים רבים נמצאים תחת רגולציה של המדינה. מחיר האנרגיה והחשמל מהווה למרכיב עיקר מסל השירותים שמודד את האינפלציה. אך כפי שנכתב לעיל, שוויץ אינה נסמכת על אספקה של גז ואנרגיה ממדינות זרות ומייצרת את האנרגיה שלה בעצמה.

    יש השואלים האם ניתן ללמוד משהו משוויץ על חסינותה בפני האינפלציה העולמית, אך בפועל התשובה היא ששוויץ נמצאת בסיטואציה ששונה מכל מדינה אחרת בעולם. היא מייצרת את האנרגיה שלה בעצמה, מרבית תושביה הינם אמידים ועשירים ביותר, והמטבע הזר שלה חזק ביותר. בנוסף לכך, לא כולם במדינה נשארו חסינים מול האינפלציה כאשר צעירים, סטודנטים וזרים אכן נפגעים בצורה כזו או אחרת מהאינפלציה שמתחרשת בה.

    כתיבת תגובה

    banner