contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    כמה זמן עתידה להמשיך המלחמה באוקראינה

    תאריך 11/02/2024

    יואל

    המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמשכת כבר למעלה משנה וחצי וגובה את חייהם של רבים בשני הצדדים. נכון לחודש ספטמבר של שנת 2023, המלחמה נמצאת במצב של מעין קיפאון כאשר אין התקדמות ממשית משני הצדדים. האוקראינים אמנם הצליחו להדוף מתקפות רבות ואף להחזיר שטחים כבושים מידם של הרוסים, אך ישנה רצועה הנמתחת ממזרח לדרום לאורך של למעלה מ-600 קילומטר ובהם הרוסים עומדים על המשמר ולא מוכנים לשחרר. והשאלה הנשאלת על ידי רבים שבעבר השקיעו רבות באוקראינה היא כמובן כמה זמן עתידה להמשיך המלחמה?

    שוק הנדל"ן באוקראינה לפני המלחמה

    עד פלישת רוסיה לאוקראינה בשנת 2022 שוק הנדל"ן באוקראינה היה בצמיחה אדירה עם משקיעים רבים מכל רחבי העולם שבצעו מאות עסקאות בשנה. אוקראינה שאמנם נחשבת למדינה הענייה ביותר באירופה, עושה מאמצים כבירים להשתחרר מעברה הסובייטי ונמצאת במסע עיקש אל עבר הפיכתה למדינה אירופאית. זאת ניתן לראות על ידי חוקים שהמדינה נוקטת במטרה למחוק את עברה הסובייטי, ובקשתה להצטרפות באופן רשמי אל Nato.

    משקיעי נדל"ן ישראלים ואירופאים נמשכו אל עבר השקעות באוקראינה בשל עלות מזערית ביחס למדינות מערביות ותשואה דו ספרתית שמבטיחה את החזרתה של ההשקעה הראשונית במהרה. עיקר ההשקעות בוצעו בעיר הבירה קייב, אך נרשמה התעניינות רבה גם באודסה הדרומית ולבוב המערבית. אך עם פלישת רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר של שנת 2022, משקיעים רבים עמדו בפני העובדה כי ישנו הסיכון כי השקעתם תלך אל טמיון, ונכסיהם נמצאים בסכנת הריסה או ביזה.

    שוק הנדל"ן באוקראינה העדכני

    עם פרוץ המלחמה שוק הנדל"ן ראה באופן הגיוני צנחיה של בין 30% ל-40%. משקיעים זרים לא רצו להסתכן ברכישה של נכסים באוקראינה בשל הסכנה להריסת המבנים הקיימים, או אף נפילתה של אוקראינה בידי רוסיה ומעבר לשלטון זר שעלול לקחת את הנכסים לידיו או להטיל עליהם חוקים נוקשים. אך נכון לחודש מאי של שנת 2023, ניכר כי שוק הנדל"ן האוקראיני נמצא בהתאוששות זהירה כאשר נדמה כי החיים בקייב חזרו כמעט לקדמותם. מחירי הנדל"ן החלו לטפס כלפי מעלה בשל התייקרות החומרים, אך עדיין אינם חזרו למחירים טרום המלחמה. ישנם אלו שמנצלים את המצב הקיים לרכישה של נכסים בעלות נמוכה בהשוואה לשוק המקומי בתקווה לשיקום המדינה לאחר המלחמה ולעלייה בשווי הנכס. 

    מתי המלחמה תסתיים?

    שאלת מיליון הדולר שכלכלנים, מושלים ואנשי צבא מנסים לענות עליה בחודשים האחרונים. עם פרוץ המלחמה רבים סברו כי המלחמה תגמר בתוך מספר ימים בשל הצבא הרוסי האדיר בהשוואה לצבא האוקראיני. אך לתדהמת כל העולם אוקראינה הצליחה לבלום מתקפות רבות, ולמנוע את הפלישה לעיר הבירה קייב. אוקראינה מצליחה להחזיק מעמד כבר למעלה משנה וחצי עם התקפות אוויריות והתקפות קרעיות של הרוסים. היא הצליחה להחזיר שטחים כבושים ולדחוף את הקו הרוסי הרחק אל עבר הגבול המזרחי והדרומי.

    למרות הגנה חסרת תקדים של האוקראינים ואף התקפות נגד שיצאו לפועל בחודש יוני האחרון, אוקראינה עדיין ניצבת אל מול כוחות רוסים רבים שנמצאות לאורך הגבול ועם התקדמות של מטרים ספורים בכל יום. בנוסף לכך, הרוסים דאגו לפזר מוקשים לאורך הגבול כך שהמשימה של כבישת השטחים בחזרה עלולה להיות קשה ביותר.

    ההערכה הרווחת בקרב אנשי צבא מערביים היא שהמלחמה באוקראינה תמשך שנים קדימה, כאשר התסריט החיובי ביותר הוא עד שנת 2025 לפחות. הסיבה לכך היא שאף אחד מהצדדים עדיין לא השיג את המטרה הרצויה. הרוסים לא הצליחו לכבוש את עיר הבירה קייב ולהפיל את השלטון, והאוקראינים לא הצליחו לכבוש את חצי האי קרים ואת כל שאר השטחים שנכבשו עם פרוץ המלחמה. שני הצדדים נמצאים בלחץ לסיום המלחמה כאשר אוקראינה תלויה בסיוע כלכלי ואספקה של נשק מאירופה, ואילו רוסיה תלויה בתמיכה של סין ובלארוס להמשך הלחימה. כמו כן, שני המנהיגים נושאים את משקל שני העמים על כתפיהם ואינם מוכנים לאכזב אותם לאור ההרס הרב והמוות של לוחמים ואזרחים.

    המצב של אוקראינה היום וכן בתום המלחמה נראה עגום למדי כאשר ארגון קרן המטבע הבינלאומי פרסם דוח ובו נכתב כי אוקראינה תזדקק ללמעלה מ-400 מיליארד דולר על מנת לשקם את המדינה כאשר עלות פינוי ההריסות בלבד נמדד ב-5 מיליארד דולר. מהדוח עולה גם כי הפלישה הרוסית החזירה את הכלכלה האוקראינית כ-15 שנה אחורה עם קיצוץ של 29% בתוצר הגולמי וכניסתם של למעלה מ-1.5 מיליון אוקראינים למעגל העוני. כדי להמשיך את הלחימה אוקראינה חייבת באופן חד משמעי את הסיוע מאירופה וארצות הברית, אך היעדר הצפי לסיום המלחמה והסכומים הדרושים להמשך הלחימה עלולים להעיב על אירופה וארה"ב ואף לקיצוץ בסיוע.

    בדומה למשחק כדורגל, נדמה כי ישנן שלוש אפשרויות לסיום המלחמה באוקאינה. נצחון אוקראינה עם פירוק רוסיה מנשקה, נצחון רוסיה עם סיפוחה של אוקראינה, או תיקו בדמות הקפאת הלחימה לתקופה בלתי מוסברת. נצחון אוקראינה יכול להוביל לצמיחה מחודשת של כלכלת אוקראינה עם הזרמת כספים רבים מצד רוסיה כפיצוי על הלחימה ולפריחה מחודשת של שוק הנדלן. שני הפתרונות האחרים יובילו לתמונה עגומה במיוחד עם כלכלה נחלשת ואף איום של התחזקות רוסיה ופלישה למדינות סמוכות אליה. ככל הנראה, על פי ההערכות שוק הנדל"ן האוקראיני עלול לחזור בתקווה למצבו הקודם רק בשנת 2025. אך ישנם שמנצלים את המצב הקיים ורוכשים נכסים בעלות נמוכה שעתידים להתייקר עם סיום המלחמה.

    כתיבת תגובה

    banner