contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    השקעות נדל"ן במטבעות קריפטו

    תאריך 14/03/2024

    יואל

    מי מאיתנו לא שמע את המושגים "ביטקוין", "אתריום" או "NFT"? המטבעות הדיגיטלים אמנם נכנסו לחיינו אי שם בשנת 2009 על ידי ישות אנונימית אשר בחרה לעצמה את השם סאטאושי נאקאמטו, אך הם תופסים תאוצה ממש בשנים האחרונות עם יותר ויותר עסקאות שמתבצעות על ידי המטבעות הללו. לאחרונה המטבעות הדיגיטלים החלו להכנס אל שוק הנדל"ן עם נכסי יוקרה שנמכרים ונסחרים באמצעות המטבעות הללו, והאפשרות לרכוש חלקים ואחוזים מנכס פיזי באמצעות המטבעות הדיגיטלים. ננסה לשפוך אור על מושג המטבעות הדיגיטלים ולבחון האם בעתיד הקרוב תוכלו לרכוש ולמכור נכסים בביטקוין או NFT.

    מהו מטבע קריפטו?

    מטבע קריפטוגרפי או מטבע מבוזר הוא אמצעי דיגיטלי להעברה וביצוע של תשלומים בצורה מקוונת ללא התערבות של צד שלישי מקשר. כלומר במקום לבצע העברה דרך הבנק או כרטיס האשראי, העברת התשלום מבוצעת ישירות בין הצד הראשון לצד השני ומוצפנת באופן מאובטח ששולל כל אפשרות של הונאה או פריצה על ידי האקרים.

    כל מידע על תשלומים המבוצעים במטבעות הקריפטוגרפים מגובים על ידי שרתים רבי עוצמה ושוללים את אפשרות איבוד המידע. כלומר אין מקום לטעות אנוש או באג דיגיטלי, המידע תמיד מגובה וישנה הוכחה לכל תשלום שבוצע. המערכת של המטבעות מבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין שאוגרת כמות אדירה של נתונים ומגבה אותה בצורה בטוחה על גבי בלוקים דיגיטלים . טכנולוגיית הבלוקצ'יין מעניקה לכל משתמש צופן דיגיטלי ורושמת את כלל התשלומים שבוצעו על ידיו. כך שאמנם הזהות של האדם נשארת אנונימית, אך ישנו תיעוד לכל תשלום שבוצע אי פעם על ידו כדי להגן על שני הצדדים בעסקה. הבלוקים בשרשרת הבלוקצ'יין מגבים את המידע אודות התשלומים וכל סטייה באחד הנתונים הופכת את שאר הבלוקים לחסרי כל ערך. כלומר במקרה דמיוני של האקר שמנסה לפרוץ למערכת כדי לגנוב כספים, המערכת תנעל ולא תאפשר לו לדלות את הכספים.

    רבים מסתייגים מהמטבעות הדיגיטלים תחת המיתוס כי הם לכאורה אמצעי לתשלום עבור פושעים ועבריינים. כפי שנאמר לעיל זהותו של כל צד בשרשרת היא אמנם אנונימית, אבל הצופן שכל צד מקבל גלוי למערכת. כך שבמקרים של העברות כספים המשויכים לביצוע פשעים, המערכת תרשום את כלל העסקאות והתשלומים ותשייך אותם לצופן הספציפי. ובפועל, עולם הפשע מבצע מסחר בעיקר באמצעות כסף מזומן בעקבות אי היכולת לתיעוד של רוב העסקאות. ממחקר שבוצע בנושא העברות כספים לשם ביצוע פשעים עולה כי פחות מ-0.5% מהעסקאות בוצעו על ידי מטבעות דיגיטלים.

    מטבעות קריפטו בשוק הנדל"ן

    המטבעות הדיגיטלים הופכים ליותר ויותר נפוצים בעסקאות נדל"ן וישנם רישומים על עסקאות ענק בשווי של מיליוני דולרים שבוצעו באמצעות מטבעות דיגיטלים. חברת הנדל"ן הישראלית ספיר קורפ מכרה נכס יוקרה בשווי של 22.5 מיליון דולר במיאמי בעסקה שבוצע על ידי מטבע קריפטו. בנוסף לארה"ב מדינות אירופואיות נוספות החלו להשתמש במטבעות דיגיטלים וביניהן פורטוגל, גאורגיה ושוויץ. טריטוריה נוספת בה נרשמו כמות נכבדת של עסקאות במטבעות קריפטו היא איחוד האמירויות. בשיטוט קצר ברחבי הרשת תוכלו למצוא מגוון נכסים באיחוד האמירויות עם מחיר שנקוב בדולר או באירו, ולצידו המחיר בביטקוין. גם בישראל ישנן עסקאות שמתבצעות בשימוש מטבעות קריפטו, ועיקר האוכלוסיה שעושה זו הם הייטקיסטים עם זיקה לטכנולוגיה שהתעשרו בביצוע אקזיטים או עסקאות מוצלחות אחרות. למרות זאת, בישראל ישנו עדיין קושי בביצוע עסקאות נדל"ן על ידי מטבעות קריפטו בשל רגולציות, מיסוי, והיעדר הידע בקרב רבים אודות המטבעות הנ"ל.

    יש לציין כי ביטקוין הוא סוג אחד של מטבע קריפטוגרפי וישנם נכון להיום למעלה מ-4000 מטבעות שונים. עיקר עסקאות הנדל"ן מתבצעות על ידי ביטקוין, אתריום ו-NFT (מטבע דיגיטלי ייחודי ובלתי ניתן להחלפה). השימוש ב-NFT בשוק הנדל"ן נמצא עדיין בחיתוליו בעיקר בעקבות היעדר הידע המעמיק של החברות השונות במטבע הייחודי הנ"ל. מטבע ה-NFT מאפשר לרכוש בעלות דיגיטלית על נכס שלם או חלק ממנו. כך שישנם אלו שמנצלים את המטבע לשם רכישה של אחוז מסוים מנכס במקום לרכוש את כלל שטחו בעלות גבוהה. אך שוב, השימוש ב-NFT בשוק הנדל"ן עוד אינו מפותח מספיק ובמידה והנכם מעוניינים להכנס לשוק הנדל"ן תוך כדי רכישת נכסים במטבעות קריפטוגרפיים נמליץ לכם על ביטקוין או אתריום. בכל נושא המיסוי יש גם לדעת כי עסקאות המתבצעות במטבעות קריפטו אינן פטורות ממיסים ויש לשלם אותם כמו כל עסקה אחרת.

    עתיד מטבעות הקריפטו בשוק הנדל"ן

    ישנם אלו שמברכים על מטבעות הקריפטו בשוק הנדל"ן בעקבות ההצפנה הגבוהה שהם מעניקים, מהירות הבזק בהן ניתן לבצע את העסקאות ואי הצורך בגורם מקשר בין שני הצדדים בעסקה. החוזים שנחתמים בצורה דיגיטלית גם הם תורמים לביטחון העסקה ומשאירים אפס מקום לטעויות בחוזים סטנדרטים שנחתמים בכתב יד. אלו שמעבירים סכומי כסף גדולים מכירים את העמלות שגובים השירותים השונים לשם כך, ואילו בשימוש במטבעות הקריפטוגרפים העמלות הינן זעומות בהשוואה לשירותים אחרים.

    אך למרות כל היתרונות בשימוש במטבעות הקריפטוגרפים, ישנם רבים שמסתייגים מהם בעיקר בגלל הסיבה שהמטבעות הללו רגישים לתנודות קיצוניות. המטבעות הסטנדרטים בעולם גם הם יודעים עליות וירידות בערכם, אך אלו שוליי בהשוואה לתנועות בשווי מטבעות הקריפו. כדי לסבר את האוזן, מציוץ טוויטר של מנכ"ל טסלה איילון מאסק שכלל את המילה Bitcoin ואימוג'י לב שבור, ערכו של המטבע צנח כלפי מטה בצורה דרסטית. לכך יש גם להוסיף את היעדר המידע בקרב רוב האוכלוסיה בנוגע למטבעות הקריפטו, והרצון להישען על דרכים מסורתיות יותר לביצוע עסקאות.

    כתיבת תגובה

    banner