contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    אתונה עוצרת השכרות לטווח קצר למשך שנה

    תאריך 18/09/2024

    יואל

    נראה כי ליוונים ולתושבי עיר הבירה אתונה נמאס מהשכרות לטווח קצר שמעלות את שכר הדירה ודוחקות את הצעירים לפרברים, וכעת הממשלה יוצאת בצעד חסר תקדים. החל מינואר 2025 תופסק הנפקת רשיונות חדשים להשכרות לטווח קצר למשך שנה בשלושה מחוזות מרכזיים באתונה שבהן דירות שמושכרות לטווח קצר מהוות למעלה מ-5% מכלל הנכסים. אתונה בדומה לערים אירופאיות מרכזיות ברחבי העולם סובלת ממשבר דיור בו צעירים אשר מעוניינים לעזוב את בית הוריהם ולשכור דירה פשוט לא מצליחים למצוא דירות במחיר הוגן. הממשלה אשר זיהתה את הקושי ומעוניינת להחזיר את הכוח לידיהם של האזרחים הפשוטים, תגביל את ההשכרות לטווח קצר ובו זמנית היא פועלת לדרבן את בעלי הנכסים להשכיר את דירותיהם לטווח ארוך.

    הצעד של הממשלה היוונית להגביל את ההשכרות לטווח קצר מחוזק על ידי העלאת המיסוי בקרב בעלי הנכסים ואף על תיירים שמגיעים למדינה באמצעות הפלגות. שר הכלכלה היווני הודיע כי המס היומי אשר מוטל על בעלי הנכסים יעלה משמעותית, בחודשי הקיץ שהם שיא עונת התיירות המס היומי יעלה מ-1.5 אירו ל-8 אירו, ובעונת ה-Off Season המס יעלה מ-0.5 אירו ל-2 אירו. כל זאת על מנת לנסות לגרום לבעלי הכנסים להמיר את נכסיהם להשכרה לטווח ארוך. בכל הנוגע לתיירים אשר מגיעים לבקר ביוון באמצעות הפלגות, כל תייר יאלץ לשלם כ-20 אירו על מנת לבקר במדינה.

    האם זה ישתלם ליוונים? 

    למרות משבר הדיור והרצון של הממשלה היוונית לצנן מעט את מגמת ההשכרות לטווח קצר, חשוב לציין כי ענף התיירות מהווה לנתח משמעותי בכלכלה של יוון. שר הכלכלה היווני סובר כי עד סוף שנת 2024 צפויים לבקר במדינה כ-22 מיליון תיירים, כפול ממספר התושבים במדינה שעומד על כ-10 מיליון. אין ספק שאלו שיש בבעלותם נכסים לטווח קצר יפגעו מהצעד החדש של הממשלה, בסופו של דבר הם אלו שיאלצו לשלם את המיסוי החדש ולא יוכלו להתרחב אל עבר שלושת המחוזות בהן תהיינה ההגבלה. כמו כן, המס החדש שהם יאלצו לשלם ככל הנראה יגולם בדמי השכירות של התיירים.

    הממשלה היוונית מצד שני, שמחה מאוד על המיסוי החדש על בעלי הנכסים שיתרום מאוד לקופת הממשלה. ענף התיירות צפוי להניב לקופת הכלכלה היוונית לא פחות מ-22 מיליארד אירו. כסף שבאופן פוטנציאלי יכול להיות מושקע בתוכניות חדשות לאפשר דיור הוגן עבור צעירים ובני מעמד סוציו-אקונומי נמוך. העלייה החדה ביוקר המחייה ובמחירי השכירות במדינה דוחקים את הצעירים לפרברים, כאשר רבים מהם אף בוחרים להמשיך לגור עם הוריהם במקום להקים משפחה. טענה זו מחוזקת לאור העובדה כי בשנים האחרונות ישנה הצטמקות באוכלוסייה היוונית עם שיעור ילודה נמוך במיוחד. הממשלה היווני רוצה לנער מעט את הלך הרוח ולהחזיר את הכוח לידיהם של התושבים ולא של המשקיעים.

    שרת התיירות היוונית הודיע על כך כי ההגבלה עתידה להמשיך מעבר לזמן הקצוב שנקבע, והיא תמשך כל עוד "מאזן הכוחות" לא יגיע לעמק השווה. כדי לדרבן את בעלי הנכסים להשכיר את נכסיהם לטווח ארוך, הממשלה היוונית תעניק פטור ממס לאלו שישכירו את נכסיהם לטווח ארוך לתקופה של למעלה מ-3 שנים. הטבות מס הללו דומות לממשלה הפורטוגלית שגם היא פועלת לשינוי מגמת ההשכרות לטווח קצר על ידי הקלה במיסים עבור אלו שישכירו את נכסיהם לטווח ארוך.

    מה זה אומר על משקיעי הנדל"ן?

    ראשית חשוב לצנן מעט את הרוחות כי לא מדובר בקללה על ראשם של משקיעי הנדל"ן. המס היומי אמנם יעלה ולא תוכלו לקבל רשיונות לנכסים חדשים, אך ההגבלה נכון לעכשיו נוגעת בשלושה מחוזות בלבד. את המס היומי כפי שנאמר לעיל ניתן לגלם במחיר השכירות עבור התיירים, כך שאין מדובר בגזרה של ממש.

    בנוסף לכך, חפשו אחר נכסים בפרברים של אתונה להשכרות לטווח ארוך. הנכסים הללו מבוקשים מאוד בקרב סטודנטים ומשפחות צעירות שמחפשות אחר דירות להשכרה במחירים נוחים. ואם אתם רוצים להמנע מהשקעות באתונה, לא חסר מקומות ביוון להשקעות נדל"ןכאשר על חלק מהם כתבנו רבות באתר שלנו.

    כתיבת תגובה

    banner