contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תופעת ה-House Hacking בקרב הצעירים

    תאריך 27/06/2024

    יואל

    כאשר ברחבי העולם מחירי הדירות ואחוזי הריבית עולים בקיצוניות כלפי מעלה, בני דור ה-Y או המילניאלים מוצאים בזמן האחרון דרך חדשה וייחודית לרכוש נכסים למרות כל המגבלות הקיימות. תופעת ה-House Hacking שנפוצה במיוחד בארה"ב היא בעצם השכרה של יחידת דיור, או חדר בנכס לשוכרים חיצוניים על מנת לכסות את החזרי המשכנתא החודשיים. תופעה אשר דומה במעט לדירת שותפים, אך ב-House Hacking אחד מהשותפים הוא בעל הנכס שבסופו של דבר יכסה את ההוצאה הראשונית הרבה יותר מהר מהדרך המסורתית. כיום נסקור את תופעת ה-House Hacking שתופסת תאוצה ומקרבת את הצעירים לחלום של רכישת נכס בתקופה בה מחירי השכירות והדיור גבוהים במיוחד.

    תופעת ה-House Hacking נפוצה בעיקר בקרב בני דור ה-Y שהם צעירים שנולדו בתקופת הזמן שבין שנות ה-80 לסוף שנות ה-90. שם נוסף שמוענק להם הוא "מילינאלים", כלומר הדור שנולד אל המיליניום החדש של שנות ה-2000. במאמר שפורסם בעיתון הניו יורק טיימס אשר סקר את אופי והלך הרוח של דור ה-Y עולה כי הם נוטים לעזוב את בית הורים בגיל יחסית מאוחר, כשליש מהם עוברים דירה בכל שנה, וכ-40% מהם חוזרים לבית ההורים לפחות פעם אחת בחיים. כל אלו נוגעים בעובדה כי החלום לרכוש נכס מתרחק יותר ויותר מבני הדור הצעיר, ושמור לאלו המבוגרים יותר אשר חסכו בקנאות לאורך שנים. בניגוד לכך, בני דור ה-Y מאופיינים ביכולת יזמות נהדרת ועל כן ניתן לקשר להם את תופעת ה-House Hacking שהיא פתרון פרי עטם למשברי הדיור הקיימים.

    כמה נפוצה תופעת ה-House Hacking?

    למרות שהרעיון נשמע מעט תמוה לאלו אשר התגוררו בדירות שותפים בצעירותם, התופעה תופסת תאוצה והופכת ליותר ויותר פופולארית בשנים האחרונות ולא רק בקרב הדור הצעיר. מסקר שביצע פלטפורמת Zillow האמריקאית עולה כי יותר מ-50% מבני דור ה-Y ודור ה-Z הצעירים שוקלים בחיוב את הרעיון של House Hacking. מדבריו של אחד הבכירים ב-Zillow נאמר "הרווח החודשי שמופק באמצעות השכרה של חדר או יחידת דיור מאפשר להפוך את חלום רכישת הדירה למציאות מאחר ושוק השכירות מבוקש מאוד בתקופה זו".

    תופעת ה-House Hacking עתידה להתרחב למדינות בהן היצע הנכסים נמוך ביחס לביקוש כמו בגרמניה ובריטניה. במדינות בהן בנייה של נכסים חדשים נמצאת בירידה, ישנו ביקוש יותר גבוה לשכירות בקרב צעירים וסטודנטים. כך ש-House Hacking יכולה להיות פתרון נהדר עבור בעלי נכסים שרוצים להרוויח שכר נוסף מהצד במינימום מאמץ. בעל הדירה יכול להמשיך לעבוד בעבודתו הרגילה ופשוט להנות משכר הדירה שמשולם לו בכל חודש שאמור בסופו של דבר לכסות את החזרי המשכנתא החודשיים.

    במידה והנכם מעוניינים לבצע House Hacking יש לקחת בחשבון אגם את האינטרס של השוכר ולרכוש בית שבו ישנה יחידת דיור או חדר גדול מספיק שימשוך את תשומת ליבו של השוכר ויענה על כל צרכיו. נכסים מסוג דופלקס וטריפלקס הינם אהודים ביותר בשל הסיבה לאכלס את השוכרים במפלס נפרד ולהעניק לשני הצדדים חופשיות מירבית. המיקום של הנכס משחק תפקיד חשוב במיוחד ב-House Hacking כאשר נכס מרוחק ממרכזים מסחריים ומוסדות לימוד יהיה פחות רלוונטי לשוכרים שמעוניינים להיות בקרבה של מקומות עבודה ומוסדות לימוד. ניתן גם לרכוש נכסים במקומות פרבריים, אך הם חייבים להיות באזורים בעלי גישה נוחה לתחבורה ציבורית שתקשר את השוכרים שלכם למרכז העיר ולכלל השירותים שהם צריכים.

    בנוסף לרווחיות של ה-House Hacking יש את אלו אשר מחזקים ואומרים כי היא מהווה גם לתרופה עבור מגפת הבדידות שקיימת בקרב הדור הצעיר. הצעירים אשר נולדו למילניום החדש נוהגים לבלות זמן רב בבהייה במסכי המחשב ומכשירי הטלפון שלהם ועל כך הם מתקשרים פחות ופחות עם העולם החיצון. בעת מגורים משותפים יוכלו שני הצדדים לנהל חיי חברה משותפים ולהפיג מעט את הבדידות.

    חסרונות של House Hacking

    תופעת ה-House Hacking נתפסת רבות כתלושה מן המציאות והזויה בקרב הדור המבוגרים אשר אינם רגילים לחיים משותפים ביחד עם אנשים זרים תחת קורת גג אחת. הבית אשר אמור לתפקד בתור מקום מפלט ובו אתם יכולים להיות לבדכם בפרטיות מוחלטת, כעת משותף לעוד אדם זר שלא תמיד חולק את אותו הלך הרוח והדעות שלכם. כך שכדי לבצע House Hacking מוצלח יש לקחת בחשבון כי ישנה מערכת יחסים מיוחדת שיש לטפח וללמוד אותה בסבלנות.

    בשונה מדירת שותפים בה כולם משלמים את אותו הסכום ואין להם כלל אחריות לתשלומי המשכנתא החודשיים, ב-House Hacking ישנו בעלים אחד שעליו לשלם בכל חודש את החזרי המשכנתא שמתייקרים מיום ליום לאור אחוזי הריביות שנמצאים כעת בשיא של כל הזמנים. בתקופות בהן הביקוש יורד, ישנה תמיד הסכנה כי יחידת הדיור או החדר שאותו אתם מעוניינים להשכיר יעמוד ריק ללא שוכרים ואתם לא תניבו את הרווח הרצוי שאמור לכסות את הוצאות המשכנתא שלכם. אלו אשר רכשו את הנכס בהנחה כי בכל חודש יכנס לכיסם סכום כסף שיעזור להם לממן את הנכס, עלולים להיות בסכנה של אי יכולת לשלם את ההחזרים החודשיים.

    אם אתם חושבים האם שווה לכם לעשות House Hacking, נמליץ לכם לשאול את עצמכם את השאלות הבאות: האם הנכס נמצא במקום אסטרטגי? האם אנחנו מוכנים לגור ביחד עם אדם זר תחת קורת גג אחת ובהתחשבות בחיים הפרטיים של כל אחד? האם אנחנו מוכנים לכך שישנה הסכנה כי יחידת הדיור או החדר לא יהיה מאוכלס למשך תקופה מסוימת?

    כתיבת תגובה

    banner