contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    תוכנית הדיור הפולנית מעירה את שוק הנדל"ן

    תאריך 30/05/2024

    יואל

    לאור האינפלציה ושיעורי הריבית הגבוהים בפולין, שוק הנדל"ן החל להחלש בשנה האחרונה ונכנס לתרדמת עם ירידה בהיענות של קונים לרכוש נכסים ברחבי המדינה. רוכשי דירות שניגשו לבנקים על מנת לקבל משכנתא פגשו בריביות גבוהות למדי שהקשו עליהם לסגור את החודש. לכך גם יש להוסיף את צמצום בענף הבנייה במדינה לאור התייקרות חומרי הגלם. בחודש יולי של שנת 2023 יצאה הממשלה בתוכנית חדשה שמטרתה לאפשר דיור בר השגה לפולנים וזרים אשר מתגוררים בפולין. כיום נסקור את תוכנית הדיור ומה הם הקריטריונים בהם אתם צריכים לעמוד כדי לקחת בה חלק.

    תוכנית הדיור הפולנית

    תוכנית הדיור שנקראת "First Home Program" מאפשרת לאלו אשר רוכשים את הנכס הראשון שלהם לקחת משכנתא עם ריבית בשיעור מזערי של 2% בלבד למשך 10 שנים. התוכנית תסבסד את ההפרש בין שיעור הריבית במדינה ל-2% של התוכנית למשך התקופה המצויינת, ולאחר מכן הריבית תשתווה לשיעור הריבית הקבוע במדינה. בנוסף לכך, התוכנית תאפשר לפתוח חשבון בנק לחיסכון של כסף שמיועד לרכישה של דירה. ה-"Home Savings Account" מיועד לאלו שעדיין אין בידם את האפשרות והאמצעים לקחת משכנתא כדי לרכוש נכס.

    תוכנית הדיור תקפה הן לאזרחים פולנים והן לאזרחים זרים ללא כל הבדל. אזרח זר שמעוניין לקחת חלק בתוכנית הדיור חייב להתגורר בפולין, להביא הוכחות על מקום המגורים הנוכחי שלו, להיות בעל דרכון בתוקף וכרטיס תושבות מקומי, והן מספר PESEL שהוא מספר סידורי שניתן לכל אדם אשר מתגורר בפולין. בנוסף לכך, האזרח הזר חייב להראות כי הוא מרוויח את רוב הונו במטבע הזלוטי המקומי ולא במטבע זר.

    התוכנית חלה על כל אזרח מתחת לגיל 45 שאין בידיו נכס קיים בסכום מקסימלי של 500 אלף זלוטי אשר שווים למעט מתחת 115 אלף אירו. התוכנית חלה גם על זוגות צעירים ומשפחות אשר זכאים לקחת משכנתא בשיעור של 2% ובסכום מקסימלי של 600 אלף זלוטי השווה לכ-137 אלף אירו. את חשבון החיסכון שהוזכר לעיל ניתן לפתוח לכל אזרח בגילאי 13-45. תהיה גם האפשרות להקפיא תשלום חודשי אחד לרבעון עד סוף שנת 2023 כדי להקל מעט על ההחזרים החודשיים.

    מדבריו של ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי אשר עומד בראש מפלגת חוק וצדק נאמר "תמיכה במשפחות צעירות אשר מתחילות לבנות את חייהן היא ערך עליון עבורנו. אני רוצה להבטיח כי אנשים צעירים ישקיעו את האנרגיה שלהם בלימודים, משפחה וחייהם הפרטיים ולא יצטרכו לדאוג מנושא הדיור". בנוסף לכך אמר במסיבת עיתונאים "אעשה את מיטב מאמציי כדי להעניק את התנאים הטובים ביותר מבחינת דיור עבור האזרחים הפולנים, ובמיוחד לאזרחים צעירים אשר צריכים את מיטב התנאים כדי להקים משפחות חדשות".

    כיצד השפיע התוכנית על שוק הנדל"ן?

    באותו החודש בה התוכנית הושקה הביקוש למשכנתא הוכפל פי שלוש ביחס לשנה שעברה, וגדלה פי שניים ביחס לחודש הקודם להשקתה. בחודש יולי נרשמו מעל ל-43 אלף בקשות למשכנתאות ביחס ל-14 אלף בשנה שעברה. על פי הערכתו של כלכלן פולני, כ-60% מהבקשות למשכנתאות הן כחלק מתוכנית הדיור. הביקוש זינק בצורה דרסטית לאחר ששנה קודם לכן הביקוש היה בשפל בעקבות מחירים גבוהים למדי שלא אפשרו לרבים לרכוש נכסים. התוכנית הוגדרה כהצלחה משגשגת עם התעוררות שוק הנדל"ן הפולני מהתרדמת בו הוא היה שקוע, אך כמו לכל דבר גם לה היו מתנגדים.

    האופוזיציה הפולנית ביקרה את התוכנית שהושקה על ידי מפלגת חוק וצדק כניסיון לאסוף קולות נוספים לקראת הבחירות הקרובות לראשות הממשלה. לכך גם התווספו הטענות של האופוזיציה כי נגיד הבנק הפולני אשר הוריד את שיעור הריבית הקיים במדינה (לאלו שלא חלק מהתוכנית) ב-0.75% הינו בעל קשרים למפלגת חוק וצדק וכי זהו ניסיון משותף לאסוף קולות לבחירות. הנתונים שהוצגו לציבור הראו כי האינפלציה ירדה ממספר דו ספרתי לכ-8% בלבד, ונאמר כי היא עתידה לרדת ל-6% בחודשים הקרובים. בפולין ישנה סערה פוליטית וניסיון של כל מפלגה לאסוף כמה שיותר קולות לקראת הבחירות, ועל כן ננקטים אמצעים  שלעיתים נתפסים כ"מלאכותיים" על מנת לקנות את אמונו של הציבור הפולני.

    לסיכום אם הינכם עומדים בקריטריונים כדי לקחת חלק בתוכנית הדיור, יותר ממומלץ לבדוק נכסים לרכישה בפולין. התקציב לשם רכישת נכס אמנם מוגבל ולא יאפשר לכם לרכוש דירות במרכז וורשה, אך דירות צנועות בקראקוב המבוקשת, או דירות גדולות יותר בורוצלב יכולות להיות כעת הרבה יותר נגישות עבורכם.

    כתיבת תגובה

    banner