contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    עיירה בשבדיה מציעה אדמות במחיר של כוס קפה

    תאריך 11/07/2024

    יואל

    חלמתם לעבור לגור בשבדיה או להיות בעלים של בית קיץ בעיירה שקטה ופסטורלית? החלום אולי קרוב יותר ממה שחשבתם. בשנת אפריל 2024 עלו לראשונה פרסומים לרשת על כך שהעיירה Götene (יורטנה) מציעה אדמות במחיר של קרונה שבדית אחת (מעט פחות מ-10 סנט) למטר רבוע. הרוב שקורא את הכתבה הזו בוודאי ולא שמע מעולם על העיירה הזו, אך סרטון טיקטוק אחד שהועלה על הנושא הציב אותה במרכז העניינים והשם שלה כעת חם מתמיד. אז איפה בכלל ממקומת Götene והאם כל אחד יכול לקנות בה אדמות? נסקר כיום את התופעה המעניינת.

    העיירה Götene ממוקמת כ-200 ק"מ דרום מערבית מעיר הבירה שטוקהולם ומתפרשת על פני מעט פחות מ-5 קילומטר רבוע. בעיירה עצמה מתגוררים כ-5000 איש בלבד ואילו במחוז כולו כ-13000. נשאלת השאלה מדוע בכלל העיירה מציעה אדמות במחיר שנמוך יותר ממחיר של כוס קפה? הסיבה לכך היא הזדקנות האוכלוסיה המקומית והגירה של צעירים לערים גדולות יותר בחיפוש אחר מקומות עבודה. שבדיה סובלת מילודה נמוכה בדומה לשאר מדינות מערב ומרכז אירופה, ונכסים רבים נשארים פשוט ריקים ללא אדם. ראש עיריית Götene אומר כי חלק מהאדמות שעומדות למכירה נמצאות בשוק כבר עשרות שנים.

    מי יכול לקנות אדמות ב-Götene?

    באופן תיאורטי כל אחד יכול לרכוש אדמות בעיירה ללא כל תנאים מקדימים. הדבר היחיד שדרוש מן הרוכש הוא לבנות על האדמה בית בטווח של עד שנתיים, במידה ובתום תקופת הזמן הזו לא תהיה כל בנייה על האדמה, הבעלות עליה תועבר בחזרה לעירייה. למרות זאת חשוב לקחת בחשבון שהעיירה עדיין נתונה לחוקים הממשלתים של שבדיה, ואינה מבטלת חוקי ויזה. על כן ככל הנראה רק בעלי אישור שהייה או אזרחות שבדית יכול לקנות אדמה ב-Götene.

    מעט מאוד מידע ידוע עדיין על העניין החוקי ברכישה של אדמות ב-Götene גם מאחר והעירייה המקומית החליטה לעצור את המכירה הפומבית עד חודש אוגוסט כדי להתמודד מול מאות הפניות שהיא קיבלה עד כה. בנוסף לכך, רבים סוברים כי ברגע שהמכירה תחזור לפעול האדמות כבר לא ימכרו במחיר של קרונה למטר רבוע, אלא תתבצע מכירה פומבית והאדמות ימכרו לכל המרבה במחיר

    נכון לעכשיו רק בחודש אוגוסט של 2024 ימסרו פרטים חדשים על מחיר האדמות ומי יכול לקנות באופן חוקי. עד אז תוכלו ללמוד מעט על Götene ועל אילו ערים נמצאות בקרבת מקום. למרות האנונימיות שלה בקרב רבים, השבדים דווקא נוהגים לבקר בה רבות והיא נהנת מתיירות פנים בשל הטבע הפסטורלי שלה ובייחוד אגם ה-Vänern שהוא גם האגם הגדול ביותר בסקנדינביה ובאיחוד האירופאי כולו. אלו אשר אוהבים לטייל רגלית ישמחו לדעת ש-Götene נמצאת בקרבת הר Kinnekulle ששבדים רבים נוהגים לפקוד.

    לא רק Götene מציעה אדמות במחיר מוזל, המחוז הדרומי Hylte מציע גם הוא אדמות במחיר דומה ונכון לכתיבת כתבה זו נמכרו כבר למעלה מ-50 אדמות. שבדיה זקוקה נואשות לדם חדש, דם צעיר שיבוא ויחייה את האוכלוסיה ואת הכלכלה. עצם מכירת האדמות במחיר נמוך כל כך בא גם כחלק מניסיון להחיות את שוק הנדל"ן, במיוחד לאור העובדה כי הריביות בדרכן לרדת. משפחות רבות עדיין לא ממהרות לרכוש אדמות ונכסים חדשים, אך יש סיכוי שהצעד של שתי העיירות הקטנות האלו יביא לשינוי של ממש.

    דין שבדיה כדין איטליה?

    אם הקונספט של אדמות במחיר נמוך נשמע לכם מוכר, אתם בוודאי זוכרים שהמקור של הרעיון היה באיטליה כאשר הוצעו דירות במחירים של אירו אחד בערים נידחות שסבלו כמו Götene מאוכולוסיה מזדקנת והגירה שלילית של צעירים. ב-2019 הרשת הוצפה בנכסים רבים שנמכרים תמורת אירו בלבד, ורבים מיהרו לקפוץ על המציאה ולהבטיח בעלות על נכסים חלומיים בעיירות פסטורליות באיטליה. אך בפועל, היה הרבה מעבר לאירו. הנכסים ניתנו לרכישה על ידי רוכשים שהבטיחו כי הם ישיקעו סכום מסוים בשיפוץ הנכס תוך תקופת זמן, אחרת הנכסים ימסרו בחזרה לבעלות של העירייה. והנכסים הללו, לא היו במצב מזהיר במיוחד. רבים מהם היו בתים שהיו נטושים למעלה מעשרות שנים וכדי להשמיש אותם למחיה צריך היה להשקיע עשרות ואף מאות אלפי אירו. אלו אשר רכשו את הדירות ואכן יצאו מרוצים, סיפרו עדיין שהתהליך אינו כזה זול כמו שחושבים וישנן המון עלויות חבויות שבסופו של דבר מסתכמות להרבה יותר מאירו אחד.

    שבדיה שונה מאיטליה בכך שהיא מציעה אדמות ולא נכסים כמו איטליה, אך עדיין מכריחה את הרוכשים לבנות עליהן בית שראוי למחייה. האם דינן של האדמות השבדיות תהיה כמו הדירות הישנות באיטליה? כעת צריך רק לחכות ולראות.

    כתיבת תגובה

    banner