contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    הונגריה מתכננת להחזיר את ויזת הזהב

    תאריך 14/06/2024

    יואל

    כאשר מדינות רבות מחליטות להטיל מגבלות קשות על ויזות הזהב שהיו נהוגות בשנים האחרונות, הונגריה מחליטה דווקא להחזיר את ויזת הזהב שלה שהופסקה בשנת 2017. בין השנים 2013 – 2017 הונפקו אלפי ויזות זהב לאזרחים שאינם חלק מהאיחוד האירופאי, והסכום המוערך שכלכלת הונגריה הרוויחה כחלק מהצעד הזה מוערך בלמעלה ממיליארד אירו. כמויות הויזות שהונפקו החלו לעורר חשדות בקרב הממשלה כי ישנן שחיתויות והלבנות הון בכל הקשור לויזות זהב, וההנפקה אכן הופסקה בשנת 2017 כאשר אזרח סורי שהיה מבוקש על ידי ארצות הברית קיבל אזרחות הונגרית. בנובמבר של שנת 2023 הממשלה ההונגרית הגישה את המתווה להחזרת ויזה הזהב שעתידה להכנס לתוקף בשנת 2024.

    ויזת הזהב 2013 – 2017

    ויזת הזהב הקודמת שפג תוקפה בשנת 2017 אפשרה לכל אזרח בעולם לקבל אשרת שהייה בהונגריה במידה והוא השקיע כ-300 אלף אירו באגרות חוב נדל"ניות. לאחר חמש שנים בו הכסף היה נתון בידיי החברות בהן הכספים הושקעו, הסכום ההתחלתי הוחזר למשקיע שיכל בהמשך להגיש בקשה לאזרחות הונגרית. הויזה לא דרשה מהמשקיע להתגורר בהונגריה, אינה אילצה ממנו לעבור בדיקות רקע או מבחן בשפה ההונגרית שידועה כאחת השפות הקשות ביותר ללימוד, והייתה פתוחה לכל המדינות כולל כאלו בעלות מעמד מפוקפק כמו סוריה, עיראק ואיראן. כך גם קרה המחדל של האזרח הסורי שקיבל אזרחות הונגרית למרות היותו מבוקש בידי הממשל האמריקאי.

    ויזת הזהב החדשה

    בשנת 2024 עתידה לחזור לתוקף ויזת הזהב ותהיה הויזה הקלה והנגישה ביותר בכל האיחוד האירופאי נכון לכתיבת כתבה זו. כדי לקבל את ויזת הזהב על המשקיע לבחור בין שלוש סוגי השקעות: השקעה באגרות חוב נדל"ניות בסכום של כ-300 אלף אירו, לרכוש נכסים בשיעור של 500 אלף אירו (לא קיימת הגבלה על מספר הנכסים), או לבצע השקעה חד פעמית שלא ניתן להחזירה בכלכלה ההונגרית בשווי של מיליון אירו. כל אחת מההשקעות האלו תעניק למשקיע שהייה של 10 שנים בהונגריה שלאחר מכן ניתן להאריכה ל-10 שנים נוספות. בדומה לתוכנית הקודמת גם את הויזה הזו ניתן בהמשך לשדרג לאזרחות הונגרית, וגם היא תהיה פתוחה לכל מדינות העולם כולל איראן, רוסיה ובלארוס שקיבלו לאחרונה אות קלון לאור הפלישה של רוסיה לאוקראינה בשנת 2022. אולם נכון לכתיבת כתבה זו, התוכנית עדיין אינה נכנסה לתוקף ואין כלל פרטים לגבי אגרות החוב שניתן להשקיע בהן, סוגי הנכסים הניתנים לקנייה, מיקום הנכסים ועוד. כך שמומלץ להיעזר בסבלנות ולחכות לעדכונים נוספים מפי הממשלה ההונגרית לגבי ויזת הזהב החדשה.

    על פי המתווה הראשוני שהוגש על ידי הממשלה, עולה כי ויזת הזהב ההונגרית היא הזולה והגמישה ביותר בקרב שאר ויזות הזהב האירופאיות. ויזת הזהב תאפשר לכל אזרח בין אם הוא חלק מהאיחוד האירופאי הוא לא לקבל אשרת שהייה בהונגריה שניתן לשדרג אותה לאחר מכן גם לאזרחות הונגרית. ויזת הזהב תאפשר חופש תנועה בכל האיחוד האירופאי ללא ויזה, והינה תקפה גם לבן או בת הזוג, לילדים מתחת לגיל 18, ולמבוגרים מעל גיל 65. לכך יש גם להוסיף כי המיסוי ההונגרי הוא בין הנוחים בעולם, ומס החברות הוא הנמוך ביותר באירופה ועומד על 9% בלבד.

    למרות ההתרגשות בקרב משקיעי נדל"ן ואנשי עסקים לאור ההכרזה על ויזת הזהב ההונגרית שעתידה להכנס לתוקף בשנת 2024, אין לשכוח כי בשנים האחרונות הונגריה עלתה לכותרות בנושאים פחות סימפטים במיוחד בשל דעותיו ופעולתיו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. ראש הממשלה אשר עומד בראש מפלגת "פידס – הברית האזרחית ההונגרית" אמר בנאומו בשנת 2014 כי החזון שלו הוא לייצר בהונגריה דמוקרטיה לא ליברלית בדומה למדינות כמו רוסיה וטורקיה. הוא נימק את עמדותיו בטענה כי הליבלריזם הוא וירוס שמחליש את המדינות, וכי מדינה לא ליברלית עדיין יכולה להיות מדינה דמוקרטית. הונגריה הוזכרה רבות בישראל בעת תקופת המהפכה המשפטית, כאשר הוצגה כמדינה שעברה מהפכה משפטית וכלכלתה נפגעה בעקבות זאת. בהונגריה קיימות גם הגבלות על חופש הדיבור והעיתונאות, ועל כלל גופי העיתונאות להציג "סיקור עיתונאי מאוזן" שמאושר על ידי הממשלה.

    ויזות זהב אטרקטיביות עלולות לייצר בעיות של שחיתות ושחיקה של מעמד הביניים בדומה למצב בפורטוגל. פורטוגל שהייתה לאחת המדינות בה הונפקו כמויות ענק של ויזות, הפכה למדינה בה מרבית הנכסים נמצאים בידיהם של זרים, ומעמדם של מעמד הביניים ובני המעמד הנמוך נפגע קשות. המתחים בין הזרים למקומיים הוגברו, והשגה של דיור הולם הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית. לכן, למרות האטרקטיביות הרבה של ויזת הזהב ההונגרית, יש להיעזר בסבלנות ולא לקפץ על ההזדמנות הראשונה על מנת לבחון את המצב בצורה מדוקדקת.

    כתיבת תגובה

    banner