contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    הבנייה בבריטניה בשפל למרות הביקוש הגבוה

    תאריך 03/07/2024

    יואל

    בסוף שנת 2023 כאשר ברחבי אירופה ישנם משברי דיור הבאים לידי ביטוי במחירי שכירות גבוהים במיוחד ובשחיקה של מעמד הביניים ובני המעמד הנמוך, בבריטניה נרשם שפל חדש בענף הבנייה כאשר חברות רבות מודיעות על סכנה מפני פשיטת רגל ועל הפסקה או עצירה מוחלטת של פרויקטים קיימים. ענף הבנייה אשר מהווה לנתח נכבד מהכלכלה הבריטית מזהיר מפני סכנה לכלכלה הבריטית כולה ששקועה באינפלציה ובשיעורי ריבית גבוהים במיוחד שמקשים על כלל התעשיות במדינה. ננסה כיום לענות מדוע דווקא בזמנים בהם הבנייה כה חשובה והכרחית, חברות רבות מחליטות לעצור את עבודתן ללא מתן של תחזית או השערה מתי העבודה תחודש.

    בסקר שנערך בחודש נובמבר של שנת 2023 עולה כי ענף הבנייה נמצא בשפל שנראה לאחרונה בתקופת מגפת הקורונה. בשלושה חודשים בלבד נרשמה עלייה של 46% במספר החברות שנמצאות בסכנה כלכלית של ממש והן מרחק פסיעה מפשיטת רגל מוחלטת. בכלכלה הבריטית כולה, ישנן כ-40 אלף חברות שנמצאות בסכנת סגירה של ממש. חברות הבנייה והנדל"ן מהוות לכ-30% מכלל החברות הבריטיות אשר נמצאות בסערה כלכלית, כאשר הסממן לכך הן חברות שיש נגדן צווים משפטיים בשווי של למעלה מ-5000 פאונד. בנוסף לבנייה של משרדים ובנייני מגורים, פרויקטים רבים בתחום המסחרי כמו בניית אצטדיונים, סלילת כבישים ומנהרות גם הם הוקפאו לתקופה מסוימת בעקבות אי היכולת לממן את העבודה הנחוצה לכך.

    הסיבות להיחלשות שוק הבנייה בבריטניה

    אם נסקור את כלל המגמות שהתרחשו בכלכלה הבריטית מתקופת מגפת הקורונה ועד היום, אפשר לדמות אותן לכדור שלג שמתגלגל וגדל מרגע לרגע. בעת מגפת הקורונה כאשר כל הכלכלות בעולם נכנסו לקיפאון, חברות הבנייה והנדל"ן שנדרשו עדיין לשלם את התשלומים השוטפים, פנו לקבלת הלוואות שניתנו להם בשיעוריריבית מזעריים. החברות החלו לצבור חובות עתק אך לא חששו כלל מאחר והריביות היה כה נמוכות,  שהן הסתכמו על כך כי ברגע שהכלכלה תחזור לשגרה לא תהיה להן כל בעיה להחזיר את החובות הקיימים.

    אך שיעורי הריבית האפסיים לא האריכו ימים והן החלו לטפס כלפי מעלה כחלק מהמאמץ של מדינות ברחבי העולם להלחם באינפלציה שהחלה להכות. כך במהרה מצאו את עצמן חברות שלוו סכומים גבוהים במיוחד, תחת החזרים חודשיים שהם לא יכלו לעמוד בהם, והם רק המשיכט לגדול מרגע לרגע. הפגיעה החמורה ביותר הורגשה בחברות הקטנות יותר, שלהן היו פחות חסכונות בכיס להתמודד מול תקופות מאתגרות כלכלית, ולא יכלו להרשות לעצמן לעצור את עבודתן ללא הודעה מוקדמת. החברות הגדולות יותר הודיעו על הפסקות יזומות בחלק מהפרויקטים שלהן במטרה לחכות ליום בו אחוזי הריביות ירדו בחזרה למספרים הגיונים יותר שנראו טרום האינפלציה הנוכחית.

    משבר האנרגיה העולמי שנגרם כתוצאה של פלישת רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר של שנת 2022 גם הוא השפיע קשות על כלל הכלכלות העולמיות ובמיוחד על ענף הבנייה והנדל"ן בשל התייקרות כלל חומרי הגלם שנדרשו לשם בנייה. בריטניה כבר לא יכולה לייבא חומרי גלם מרוסיה ואוקראינה במחירים זולים וחברות נאלצו לפנות לאלטרנטיבות יקרות יותר שהשפיעו באופן ישיר על עצם הבנייה של בניינים, משרדים, מרכזים מסחריים ועוד.

    השילוב של אינפלציה, משבר האנרגיה והריביות הגבוהות הקשו על היכולת של חברות הבנייה והנדל"ן להוציא לפועל פרויקים בשל אי היכולת לשלם את ההחזרים החודשיים לגופים מהם הן הלוו כסף, לשלם משכורות לעובדים בחברות, ולשלם עבור חומרי הגלם הדרושים לשם ביצוע הפרויקטים.

    ריק טרינור בכיר בחברת Begbies Traynor אומר כי "השילוב של כלל הסכנות המאקרו כלכליות מוסיף לחץ אדיר על הכלכלה הבריטית שכבר מתחילה להרגיש את הפגיעה של שוק הנדל"ן והבנייה על כלל התעשיות במדינה" על כך הוא מוסיף כי "אני מקווה שהתייצבות של האינפלציה וירידה בשיעורי הריבית תשכך את הפגיעה של הכלכלה הבריטית, אך ממקרים דומים בעבר ניתן ללמוד כי לתהליכים הללו יקח זמן עד שהם יצאו לפועל, וחברות רבות יודיעו על פשיטת רגל גם זמן רב לאחר שהאינפלציה ושיעור הריבית יתייצבו".

    לסיכום, ענף הבנייה בבריטניה נמצא בשפל עמוק וחברות רבות אינן מסוגלות להוציא פרויקטים לפועל. אין לדעת מתי הענפים הללו יתאוששו, אנחנו רק מקווים שבמהירות האפשרית מאחר וישנו ביקוש גבוה לדיור הולם לאורך כל רחבי בריטניה.

    כתיבת תגובה

    banner