contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    האמת מאחורי דירות ב-1 אירו באיטליה

    תאריך 02/05/2024

    יואל

    גם אם אינכם מעורים בכל הנוגע לשוק הנדל"ן באיטליה, בוודאי ונתקלם בכתבה או סרטון אודות נכסים שנמכרים ברחבי איטליה בעלות של אירו אחד בלבד. הפרויקט התחיל במדינה לפני מספר שנים בכפרים נידחים ברחבי המדינה ונמכרו בו מאות נכסים לזרים שרצו לקנות פיסה קטנה מאדמה איטלקית על מנת להתיישב בה לאחר גיל הפרישה, או לבקר בה בעונת הקיץ החמה. הפרויקט שנשמע דמיוני בעיני רבים אכן צלח ונמשך עד היום, אך בפועל הנכס עולה הרבה יותר מאירו אחד ולעיתים אף לא שווה את ההשקעה. ננסה לשפוך אור על פרויקט הדירות ב-1 אירו שמשגע את העולם ונחשוף את הצדדים הפחות זוהרים בו.

    מתי ולמה החל הפרויקט?

    זוכרים את מגפת הקורונה שחגגה באיטליה במלוא כוחה? עם תחילת המגיפה הוצגו תמונות עגומות בארץ המגף שהראו מספרי מתים גבוה במיוחד ורבים לא הצליחו להבין מדוע התמונות הללו מגיעות דווקא ממדינה אירופאית ומתפתחת כל כך. הסיבה לכך היא הדמוגרפיה האיטלקית – מרבית האוכלוסיה באיטליה מורכת ממבוגרים והצעירים אינם ששים להביא ילדים בקצב בו הדורות מעליהם הביאו. הצעירים האיטלקים במאה ה-21 בוחרים לעזוב את הכפרים המרוחקים ולעבור לערים הגדולות בחיפוש אחר מקומות עבודה ופרנסה הולמת. התוצאה היא ירידה חדה בכמות התושבים שחיים בכפרים הקטנים והפסטורליים שתיירים אוהבים כל כך, וכמות גדולה של נכסים שנשארים ריקים מאדם.

    הערים שזיהו את המגמה החליטו לצאת בפרויקט חדש על מנת ליישב את הערים ולשמור עליהן מפני נטישה, והציעו לזרים ומקומיים לרכוש את הבתים שעומדים ריקים במחיר של אירו אחד בלבד. בערים הללו שנמצאות בדרך כלל במרחק של שעה נסיעה מעיר מרכזית, תמצאו בדרך כלל אוכלוסיה מזדקנת ואורח חיים נינוח ששונה בתכלית מאורח החיים המודרני שאתם מכירים. תמצאו שם בדרך כלל בתים ישנים בני למעלה מ-100 שנה, כנסיות, משאבות מים ופריטים נוספים ששייכים לתקופות אחרות בהיסטוריה. כל הערים האלו נמצאות בסכנה נטישה של ממש בדומה לכפר Valle Piola שננטש בשנת 1977 ונמצאים בו כעת תשעה בתים ריקים, כנסייה ומבנה של רועה צאן. הכפר כולו אף הוצא למכירה בסכום של כ-500 אלף אירו, לצד התעניינות של הנהלות  פארקים מקומיים שמעוניינים לשפץ ולשקם את הכפר.

    כיצד ניתן לקנות נכס ב-1 אירו?

    הבירורקרטיה סביב הנכסים הללו סבוכה למדי וכדי לצפות בהיצע של הדירות יש לפנות לרשויות המקומיות ולשלוח להם מייל. חלקן יאפשרו לכם לרכוש את הנכס מרחוק, וחלקן יבקשו מכם להגיע פיזית לאזור ולצפות בנכס טרם רכישתו. זוהי המלצה שכדאי לכם להיאחז בה בכוח משום שמרבית הנכסים אינם דומים לדברים שראיתם בעבר. הם בני למעלה מ-100 שנה וזקוקים לשיפוץ רציני טרם האכלוס. בנוסף לכך, ישנם ערים וכפרים שאינם מוכרים את הנכסים במחיר קבוע של אירו, אלא מנהלים מכירה פומבית ומוכרים לזה שיציע את המחיר הגבוה ביותר. כך שבמקום לשלם אירו עבור דירה ישנה, יתכן ותאלצו לשלם 10 אלף אירו או יותר אם ישנו קונה שילחם בכם במכירה.

    מרבית הנכסים הללו ממוקמים בדרום המדינה שנחשב לחלק העני והנחלש יותר, למרות המאמצים של הממשלה האיטלקית לטפח את האזור. אחת הערים בפרויקט הזה היא סיצליה שמבוקשת מאוד בקרב אמריקאים שרבים

    ממשפחותיהם מגיעות מאזור הנ"ל. אולם הנכסים הללו לא ימכרו במרכז העיר אלא בערים פרבריות וכפריות בסמוך לעיר. יש לקחת בחשבון גם את הלך הרוח שבערים הללו שנחשב למנומנם למדי שתתקלו בו כאשר תרתמו למשימת שיפוץ הבית. וכן, שיפוץ הבית הוא לא מומלץ אלא הוא בגדר חובה על פי חוקי הפרויקט.

    חוקי הסף לרכישת נכס בפרויקט:

    • תחילת שיפוץ הנכס צריכה להתחיל לא מאוחר מחודשיים לאחר רכישתו ויש לסיימו תוך תקופת זמן מסוימת על פי חוקי העיר בה תרכשו.
    • הפקדה של סכום הנע בין 1500 ל-5000 אירו לקופת העיר בה תרכשו את הנכס שיוחזר לכם אחרי שלוש שנים ואך ורק במידה ועבודת השיפוץ והכשרת הנכס הסתיימה.
    • תשלום מיסים והיטלים שונים בהתאם לחוקים הנהוגים בעיר בה תרכשו.
    • תשלום לנוטריון שיחתום על שטר המכירה של הנכס.

    העלות הגבוה ביותר שתצטרכו לשלם היא כמובן עבור שיפוץ הנכס. הנכסים הללו בדרך כלל נמצאים במצב שאינו כשיר למחייה מאחר והם הוזנחו על ידי בעליהם המקוריים. אחת הסיבות לכך שהנכסים הללו נמכרים היא מאחר והבעלים הקודמים רוצים להפטר מהם. על פי החוק הנהוג באזורים הללו, במידה והנכס קורס הבעלים המקורי הוא בעל האחריות החוקתית לנזק שנגרם בעקבות ההתרסקות. כך שרבים בוחרים להפטר מהנכס ומהאחריות הנובעת מעצם החזקתו. שיפוץ של נכס מסוג זה יסתכם לכך לעלות של כמה עשרות אלפי אירו במקרה הטוב, ועלולה להתקרב למאה אלף אירו במקרה הרע.

    למרות כל העלויות החבויות מאחורי הדירות הללו והסיבות הפחות סימפטיות למכירתן, יש דווקא שרכשו חלק מהנכסים ואף מרוצים מכך. אמריקאים רבים קונים את הדירות הללו ובוחרים לשפצן על מנת להבטיח להם בית לגיל הפרישה. כדי לבצע את העסקה הזו בהצלחה יש לבצע סקר שוק רחב, לקחת בחשבון את כלל העלויות שידרשו לשיפוץ הנכס ולרכוש במקום כמה שפחות מנותק. אז עם קצת רצון ותכנון נרחב, אולי גם אתם תוכלו לרכוש דירה בכפר איטלקי ולהתפנק במרפסת על אספרסו בעתיד הקרוב.

    כתיבת תגובה

    banner