contact-us
close-form

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    האם בטוח לרכוש נדל"ן בטורקיה עבור ישראלים?

    תאריך 23/05/2024

    יואל

    היחסים בין ישראל וטורקיה מעולם לא היו יציבים וידעו עליות ומורדות רבות במהלך השנים. טורקיה אמנם הייתה המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה בישראל בשנת 1949, אך הקשרים  עם עיראק, המלחמות שפקדו את ישראל ודעותיו האיסלמאיסטיות הקיצוניות של נשיא טורקיה ארדואן העיבו מאוד על היחסים. למרות זאת, ישראל וטורקיה שמרו על קשרי מסחר הדוקים ולאחרונה אף חזרו חברות תעופה ישראליות לקיים טיסות ישירות מישראל לטורקיה אחרי היעדרות של חמש עשרה שנה. אך מלחמת חרבות ברזל שפרצה ב-7 באוקטובר טרפה את הקלפים והביאה את היחסים לשפל חדש.

    טרום פרוץ המלחמה

    למרות היותה של טורקיה מדינה מוסלמית עם נשיא אשר שוחק את המגזר החילוני, לא הייתה נשקפת סכנה משמעותית לישראלים אשר ביקרו וסחרו עם טורקיה. למען האמת, טורקיה הייתה ליעד התיירותי המועדף ביותר עבור ישראלים בשנים האחרונות. כולנו גם הכרנו לאחרונה את העגבניות מטורקיה שעלו לשיח היום, כאשר רבים קראו להחרים אותם ולקנות אך ורק תוצרת ישראלית על מנת לחזק את החקלאים של עוטף עזה. ובדומה לתיירות ולמסחר, כך גם שוק הנדל"ן היה אהוד ביותר בקרב משקיעים ישראלים ואירופאים.

    אם תסתכלו על הסטטיסטיקה של מחירי הנדל"ן בטורקיה, תראו מגמת עלייה מתמדת שצפויה להמשיך לגדול לפחות עד שנת 2028. המחירים ממשיכים לטפס אל על למרות עצם קיומו של משבר כלכלי בטורקיה שבאה לידי ביטוי באינפלציה שמגיעה למספר דו ספרתי. השקל הישראלי גם הוא ידע ירידות לאחרונה, אך הן מזעריות ביחס לתנועה בערך של הלירה הטורקית. הלירה מצמטקת ביחס לדולר והאירו, ומחירי חומרי הגלם המיועדים לבנייה הופכים ליקרים יותר ויותר עבור קבלנים שמתקשים לממן אותם. בשיאו של השקל בשנים 2021 – 2022 יכלו הישראלים לקנות נכסים בטורקיה במחירים מצחיקים. באיזמיר, אחת הערים הגדולות והמבוקשות בטורקיה, עבור דירה בת 120 מ"ר הייתם צריכים לשלם כ-80 אלף אירו בלבד.

    בשונה ממדינות מוסלמיות כמו אלבניה ואוזבקיסטן ששוק הנדל"ן שלהן מסתכם לעיר מרכזית אחת, לטורקיה יש היצע נדל"ן במגוון ערים ברחבי המדינה. במידה והינכם מעוניינים להשקיע בנכס במטרופולין גועשת, הערים המומלצות ביותר הן איסטנבול, אנקארה ואיזמיר. לעומת זאת, אם אתם מעוניינים בנכס תיירותי לשם השכרה לטווח קצר אז מומלץ להתמקד בעיירות נופש כמו אנטליה ומרמריס. לטורקיה וישראל ישנה אמנת מס שמונעת תשלום מס כפול בשתי המדינות, וכמעט ואין הגבלה על רכישת נכסים ברחבי המדינה למעט נכסים אשר מצויים בשטחים צבאיים בעלי חשיבות אסטרטגית, ונכסים אשר שטחם עולה על 10% משטח המחוז בו הוא נמצא.

    למרות כל היתרונות שצוינו לעיל והניסיון של טורקיה להציג את עצמה כמדינה בעלת יציבות שאינה ניתנת לערעור, יש לקחת בחשבון את דמותו הבעייתית של נשיא טורקיה ארדואן. ב-2016 העולם כולו צפה בחדשות כאשר בין לילה קרה ניסיון הפיכה צבאי כושל בטורקיה שמטרתו הייתה להדיח את ארדואן מהשלטון. זאת בטענה על כך כי הוא מנהיג מדיניות קשוחה עבור החילונים במדינה, וניסיונותיו להפוך את המדינה למדינה מוסלמית רדיקלית. בנוסף לדמותו הבעייתית של ארדואן, יש לזכור את רעידת האדמה שקרתה בפברואר 2023 וגבתה את חייהם של רבים ברחבי המדינה. כך שרכישת נכס נדל"ני במדינה חייבת להיות תחת ביטוח שיכסה נזקים שעלולים להיגרם בעקבות רעידות אדמה עתידיות.

    לאחר פרוץ המלחמה

    נשיא טורקיה שנהג לפנות אצבע מאשימה כלפי ישראל כמעט בכל מבצע ומלחמה שהיא לקחה בו חלק, בחר לנקוט בעמדה זהה והאשים את ישראל בחוסר הומניות בשל התקיפות בעזה. כשבועיים לאחר פרוץ המלחמה ולאור הפגנות פרו פלסטיניות רבות ברחבי טורקיה, יצא ארדואן אל העם בעוד הוא לובש כאפייה ואת דגל פלסטין לצד דגל טורקיה תוך כדי נאום בוא הוא תומך בצד הפלסטיני, ואמר כי למדינת ישראל לא היה סיכוי במלחמה ללא התמיכה שהיא מקבלת ממדינות המערב. בנוסף לכך הוא ניסה לטהר את שמו של החמאס וטען כי הוא אינו ארגון טרור, אלא ארגון שמנהל מלחמה על אדמתו הכבושה. לכך גם הוסיף ואמר ב-15 לנובמבר כי ישראל היא בעצמה מדינת טרור, לאחר הפשיטה הקרקעית שהיא ביצעה ברצועת עזה. עצם צידודו בצד הפלסטיני הכעיס רבים בישראל, ושר החוץ הישראלי אלי כהן מיהר להכריז כי הוא הודיע לכל הנציגים הדיפלומטים הישראלים אשר נמצאים בטורקיה לחזור בחזרה לישראל על מנת לבצע הערכה מחדש של היחסים עם טורקיה. לצד הכרזתו גם הועלתה רמת הסיכון של ישראלים אשר מבקרים בטורקיה ל-4, הרמה הגבוהה ביותר. התיירים הישראלים עזבו במהרה את טורקיה, ואלו בעלי האזרחות הישראלית אשר נותרו במדינה, הינם אנשי עסקים בודדים שיודעים כיצד לתמרן במצב הנוכחי.

    לאור התעוררות האנטישמיות בעולם וההפגנות הפרו פלסטיניות נשאלת השאלה האם ישראלים יכולים עדיין להשקיע בנדל"ן בטורקיה.במידה והינכם מעוניינים לרכוש נכסים בטורקיה, או שאתם כבר בעלי נכס במדינה מומלץ לשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר. אם אתם מתכננים לטוס למדינה, עדיף לעשות זאת באמצעות דרכון אירופאי כדי לצמצמם את החשד. מחירי הנדל"ן בטורקיה עדיין זולים ומשתלמים במיוחד עבור ישראלים אשר מעוניינים לבצע השקעות נדל"ן בסיכון נמוך, אך בעוד הקרקע גועשת ומשתנה מיום ליום, יש להיעזר באמצעי זהירות ולשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר.

    כתיבת תגובה

    banner